در اصل شانزدهم قانون اساسي چنين آمده است: از آنجا كه زبان قرآن و پايه فرهنگ اسلامي عربي است و ادبيات فارسي كاملا با آن آميخته است اين زبان در تمام سطوح آموزشي بايد تدريس شود اهداف كلي آموزشي زبان عربي را مي توان بدين شرح بيان نمود:
۱- آشنايي با واژگان پركاربرد قرآني
۲- آشنايي با ساختار جمله هاي عربي
۳- كسب مهارت نسبي در ترجمه ي عبارت ها و جمله هاي عربي به فارسي
۴-توانا شدن در درك مفهوم كلي يك متن عربي
۵- كسب مهارت نسبي در بهره گيري از منابع ديني و علمي كه به زبان عربي نوشته شده اند
۶- پي بردن به ارتباط تنگاتنگ زبان عربي و معارف اسلامي با زبان و ادبات فارسي
۷- بهره گيري از زبان عربي براي فهم و درك ادبيات فارسي و بالاخص متون نظم و نثر ادبي اهداف كلي آموزش زبان عربي در دوره ي دبيرستان:
الف : حيطه ي شناختي:
1-از دانش اموزان انتظار مي رود از واژگان كثير الاستعمال قرآني و فرهنگ اسلامي آشنا شود(سطح دانش)
2-با ساختار هاي مختلف جملات عربي آشنا شود (سطح دانش)
3-با مميزات و ويژگي هاي زبان عربي در مقايسه با زبان فارسي (مانند جملات ،اعراب و...)آشنا شود(سطح درك و فهم)
4- با مباحث صرفي اسم ،فعل،حرف و مباحث نحوي شامل مرفوعات ،منصوبات ، مجرورات ،اعراب فعل مضارع ،اعداد و برخي از توابع آشنا شود(سطح درك و فهم)
5-با روش تجزيه و تركيب كلمات آشنا شود(سطح درك و فهم)
6-با اصول ترجمه ي روان به فارسي و عربي آشنا شود(سطح درك و فهم)
7-با قرائت متون عربي آشنا شود و صحيح خواني را ياد گرفته و به كار برد(سطح كاربرد)
8-با متون مختلف عربي در قالب بيان ارزش ها و مسايل اخلاقي آشنا شود
9-با نظام صوتي زبان عربي آشنا شود
ب : حيطه عاطفي:
1- دانش آموزان را نسبت به زبان عربي علاقمند نموده و نگرش مثبتي نسبت به زبان عربي در آن ها ايجاد كند.
2- ذهنيت مثبتي نسبت به پويايي و آسان بودن يادگيري زبان قران ايجاد كند
3- به صورت غير مستقيم نسبت به ارزش هاي ديني ايجاد علاقه نمايد
4- نگرش مثبتي در مورد ضرورت يادگيري اين زبان در فراگيران به وجود آورد
5-نگرش منفي حاكم بر دانش آموزان مبني بر عدم ضرورت ياد گيري زبان عربي قديمي بودن و غير كاربردي بودن آن در عرصه ي زندگي را بزدايد
6-دانش آموزان را نسبت به تلاش دانشمندان ايراني براي شكوفايي زبان عربي توجيه كند.
7- براي ياد گيري زبان عربي آموزش زبان عربي،با طرح آن به عنوان زبان بين المللي جهان اسلام ايجاد انگيزه كند.
ج : حيطه ي مهارتي
1- توانايي ترجمه ي واژگان كثير الاستعمال قرآني و ديگر متون ديني را داشته باشد
2- بتواند جملات عربي را در ساختار هاي مختلف (اسميه فعليه،تعجبي،ندايي،استفهامي و....)بسازد.
3 -توانايي تشخيص وجوه اشتراك و افتراق قواعد زبان عربي و فارسي را در حد كتاب درسي داشته باشد.
4- توانايي تحليل و بررسي مباحث صرفي و نحوي و تشخيص نقش و نوع كلمات را در حد مطالب ارائه شده در كتاب درسي را داشته باشد.
5- بتواند جملات زبان عربي را تجزيه و تركيب كند
6-توانايي ترجمه جمله هاي ساده فارسي را به زبان عربي داشته باشد.
7-توانايي قرائت صحيح متون عربي را داشته باشد.